Raketoplán na dôchodku

Dňa 30. augusta 2014 oslávil raketoplán Discovery svoje 30-te výročie prvého letu do vesmíru. Za svoj dlhý život služby od roku 1984 do roku 2011 absolvoval 39 misii. Tým si vyslúžil najdlhší letový čas a na jeho palube sa vystriedalo až 251 ľudí. Strávil v kozme viac ako jeden rok a preletel neskutočných 238,539,663 kilometrov.

Jeho prvý let sprevádzali menšie komplikácie. Hlavný motor raketoplánu sa zažehol až na štvrtý krát pretože hlavný počítač detekoval chybu. Nakoniec sa však štart podaril a po úspešnej misii trvajúcej šesť dní bezpečne dosadol na zem. Počas misie bolo vykonaných niekoľko experimentov v kozme a boli vypustené tri komunikačné družice. Tým sa odštartovala jeho dlhá kariéra, kedy dopravil na orbitu Hubblov vesmírny ďalekohľad, niekoľkokrát navštívil medzinárodnú vesmíru stanicu a aj ruskú stanicu Mir.

Po tragédiach s raketoplánmi Columbia a Challenger, sa stal raketoplán Discovery najdôležitejším prostriedkom pre návrat do kozmu. V roku 1995 bol dokonca pilotovaný prvou pilotkou raketoplánu Eileen Collinsovou.

Tento úžasný stroj, nakoniec ukončil svoju púť 9. marca 2011 v Kenedyho vesmírnom centre. Neskôr tohto roku bol letecky prevezený do Washingtonu D.C. kde je teraz vystavený v Smithoniánskom inštitúte.

Filip Pittner