ESA 2018

Ebicykel Slovenských Astronómov
XXV. ročník  – „ ČeskoMoravská šnúra “
13. - 21. 7. 2018

25. ročník Ebicykla Slovenských Astronómov začal už ráno presunom do Ústí nad Labem. Sprievodné auto tam dorazilo asi hodinu pred príchodom vlaku. Tak sme ešte stihli pred ich príchodom vyložiť bicykle z auta a upratať naspäť batožinu.

Pred štartom z Ústí nad Labem

V tento deň nás čakala krátka trasa do Děčína, ktorá merala necelých 30 kilometrov. Navyše celá trasa bola vedená cyklotrasou, takže sme odpočinkovým tempom napredovali k cieľu. Bolo celkom teplo a preto sme zakrátko našli bufet, kde sme doplnili tekutiny, chvíľu posedeli a pokračovali ďalej. Do Děčína sme dorazili okolo osemnástej hodine, kde sme sa zložili v Základnej škole na Kamenickej ulici. Už sme odpočívali v telocvični ZŠ, keď sme sa dozvedeli že jeden z našich kamarátov, účastník ebicykla, mal po cyklotrase nehodu. Skončil v nemocnici so zlomenou nohou. V tento piatok trinásteho to bolo jediná nešťastná udalosť, ktorá nás postihla na tohtoročnom ebicykli.

Dlouhá jízda pred Děčínskym zámkom    Nasledujúci deň nás čakal prejazd Českým Švýcarskom s večerným programom vo hvezdárni Mikulášovice. Na úvod sme vyrazili cyklotrasou popri Labe až do nemeckej Schöny, odkiaľ sme sa prievozom dostali do Hřenska. Bolo ešte skoré ráno a preto sme po krátkej zastávke vyrazili ďalej na Jetřichovice, kde sme mali naplánovanú turistickú vložku s výstupom na Mariinu vyhliadku. Po návrate z túry sme sa naobedovali, aby sme posilnení mohli pokračovať cez les na Tokáň a potom cestou do Kyjova. Kyjovské údolie tvorí riečka Křinice a je najnavštevovanejším miestom v Českém Švýcarsku.

V Kyjovskom údolí

Kochali sme sa krásnymi scenériami  a cez Zadní Doubice sme prekročili hranice, aby sme nakrátko pokračovali Nemeckom a cez Hraničný vrch sme sa dostali do Mikulášovic. Tam sme navštívili prírodné kúpalisko, kde sme sa vykúpali. Po tom ako sme sa ubytovali v Základnej Škole sme sa presunuli do hvezdárničky, ktorú nám sprístupnila p. Bartáková. Pozreli sme sa ďalekohľadom na Venušu a po večernej návšteve reštaurácie sme zaľahli do spacákov.

Pred štartom z Mikulášovic    Ráno nás očakával ďalší pekný deň, počas ktorého sme napredovali trasou na Rumburk. Tam sme si na námestí posedeli v cukrárni pri káve a sladkých zákuskoch. Pokračovali sme cez nemecký Zittau až na trojmedzie Nemecko-Polsko-Česko. Len kúsok ďalej je vodná nádrž "Kristýna", pôvodne lignitový lom v súčastnosti využívaný na rekreáciu. To mal byť hlavný bod na našej trase. Tam sme sa okúpali a potom aj najedli. Mali sme ešte odpočívať pred pokračovaním do Liberca, ale veľká skupina ebicyklistov sa rozhodla vylepšiť program výjazdom na Ještěd. Tí čo zostali potom pokračovali cyklotrasou na Liberec. Z Liberca sme vyrazili najkratšou cestou do Jablonca nad Nisou na návštevu astronomickej pozorovateľne p. Antoša.

U pána Antoša v Jablonci

V krásnom prostredí na kopci nad Jabloncom sme okrem prehliadky pozorovateľne rozprávali o astronómii v Jablonci a okolí. Večer sme sa s amatérskym astronómom p. Gembecom, presunuli do ZŠ v Rýnoviciach na prenocovanie. Tam sme sa stretli s ostatnými, ktorí navštívili Ještěd. Tento deň bol dosť teplý a preto nám večer dobre padli melóny, ktoré nakúpil náš šofér sprievodného vozidla.
Ráno v Jablonci nad Nisou    Štvrtý deň ráno sme vyrazili najkratšou trasou do Harachova, ale už za Tanvaldom sa náš pelotón rozdelil na dve skupiny. Jedna pokračovala ďalej do Harachova a druhá odbočila do Příchovic s návštevou  múzea a rozhľadne Járy Cimrmana.  Po rôznych cestách sme sa napokon stretli až v Semiloch s obedňajšou prestávkou v reštaurácii "Sportovní centrum". Po obede sme už spoločne pokračovali do Prachova a hlavne k vode, aby sme nakoniec skončili vo vodnej nádrži "Němeček". Niektorí si stihli pozrieť okolie Prachovkých skál a už sme mali na dohľad cieľ našej etapy Jičín.

Pozorovanie v Jičínskej hvezdárni

Tam už nás vo vynovenej hvezdárni očakával p. Vališka, ktorý nás previedol hvezdárňou a porozprával nám o jej histórii. Večer sme okrem pozorovania hviezdnej oblohy ďalekohľadom hvezdárne stihli aj opekačku a preto sme išli spať dosť neskoro.
Pred Jičínskou Hvezdárňou    Ranné vstávanie a balenie nás zastihlo pripravených na premenlivé počasie. Po trase sme sa vydali najskôr vedľajšími cestami a potom aj lesnými cestičkami do Hořic. Zastavili sme sa pri Masarykovej veži samostatnosti a po krátkej prehliadke pokračovali v sychravom počasí do Predměřic pri Hradci Králové. Tam nás zastihol aj dážď, ale našťastie sme našli reštauráciu. Dážď sme prečkali pri teplom obede a po daždi sme pokračovali cyklotrasou okolo Labe až do Hradca Králové.

Ideme do polanetária v Hradci

V Hradci sme mali dohodnutú návštevu nového planetária, v ktorom sa nám venoval p. Zubatý a napriek technologickej odstávke nám sprístupnil aj planetárium. Po prehliadke planetária sme cez Bělečský les napredovali k cieľu našej trasy do Čestíc, kde sme mali v miestnej Športovej hale zaistený nocľah. Napriek problémom sme sa nakoniec ubytovali a vo vedľa stojacej reštaurácii aj navečerali.
Čestice - vyrážame na cestu    Na šiesty deň bola nepriaznivá predpoveď počasia, čo sa nakoniec aj potvrdilo. Z Čestíc sme síce vyrazili plánovanou skratkou, ale ďalej sme pokračovali po hlavnej ceste na Choceň. Tento úsek cesty sme prešli v rýchlom tempe, aby sme sa čo najskôr dostali na cyklotrasu, ktorá sa vinie popri Tichej Orlici až do Ústí nad Orlicí.

Cyklotrasa Tichá Orlice

V Chocni sme urobili krátku prestávku s nákupom v Lidli a potom pokračovali až do Českej Třebovej. To už pršalo a bolo aj chladno, preto sme zastavili na teplý čaj a kávu. Za Českou Třebovou sa k dažďu pridal aj silný vietor a trocha lepšie počasie sa ukázalo až na konci etapy. Po príchode do Moravskej Třebovej sme hneď zapadli do reštaurácie a dali si neskorý obed.

Na radnici MT

Ubytovaní sme boli v telocvični ZŠ, odkiaľ sme sa potom presunuli na radnicu, kde sme boli pozvaní ako delegácia účastníkov 25. ročníka ESA. Ešte nasledovala krátka návšteva hvezdárne Boleslava Tecla při DDM Moravská Třebová. Večer sme už odpočinutí stihli aj nejaké pivo a potom išli spať.
    Ďalší deň už malo byť pekné počasie, aj keď  ráno bolo ešte celkom chladno. Vydali sme sa údolím popri riečke Třebůvka a zamierili k prvému dnešnému cieľu a tým bol hrad Bouzov. Síce sme si museli vyšľapať kopec než sme sa tam dostali, ale stálo to za to.

Na hrade Bouzov

Na nádvorí hradu sme sa občerstvili, ale vzhľadom na trasu, ktorú sme mali pred sebou sme prehliadku hradu vynechali. Rýchlym tempom sme zbehli dole kopcom do Bílé Lhoty a potom na cyklotrasu cez Litovelské Pomoraví. Po cyklotrase sme sa aj pristavovali pri vode, ale teplota nebola vhodná na kúpanie. V Olomouci sme si pozreli centrum mesta a po krátkom blúdení sme zamierili cez Nové sady do Grygova. V Grygove sme po druhý krát v histórii ESA navštívili Hospůdku v Podlesí, kde stojí hvezdárnička p. Motáňa. V príjemnom prostredí sme sa najskôr okúpali v blízkom bagrovisku, potom navečerali a nakoniec aj preskúmali hvezdáreň s ďalekohľadom. Na pozorovanie pre zamračenú oblohu napokon nedošlo.
Ráno v Grygove    Predposledný deň nás čakal prejazd Hostýnskym pohorím. Ale najskôr sme sa tam museli dostať. Vyrazili sme trasou okolo Přerova, aby sme potom zamierili smerom na Bystřici pod Hostýnem. Čiastočne sme išli cyklotrasami a niekde aj cestami.  Napredovali sme celkom rýchlo a v Bystřici sme boli v čase obeda. Zakotvili sme v reštaurácii pri Zámku a nakŕmili svoje hladné žalúdky.  Po obede sme sa vydali cestou do Rusavy, kde sme sa okúpali v prírodnej nádrži Ráztoka a ďalej napredovali lesnými cestami ku križovatke na Troják. Už po ceste sa náš pelotón rozdelil na skupinky, ktoré vyrazili rôznymi cestičkami či už na Troják, Marušku a Hošťálkovú. Odtiaľ sme pokračovali cyklotrasou Bečva, po ktorej sme išli až do Vsetína. Rovno sme zamierili do hvezdárne, kde mali pre nás pripravený program. Na záver sme sa presunuli do Športového klubu vedľa minipivovaru "Valášek" v ktorom sme zakončili posledný spoločný večer  .
Vo Vsetínskej hvezdárni    A nastal deň posledný. Vyrazili sme do chladivého rána cyklotrasou Bečva, ale zakrátko sme museli zísť na hlavnú cestu do Valašských Příkazov. Odtiaľ sme lesnými cestami prešli krížom cez pohorie Bielych Karpát až do Červeného Kameňa. Začínalo sa dosť otepľovať a tak sme sa zastavili v prvej slovenskej krčme aby sme si dopriali chladivé nápoje. Dlho sme sa ale nezdržali, lebo sme sa chceli rozlúčiť s Blavákmi, ktorí nastupovali na vlak v Trenčianskej Teplej.

Lúčime sa s Ferim

To sme nakoniec aj stihli a potom pokračovali cez Trenčianske Teplice a sedlo Machnáč k domovu. Poslednú pauzu po ceste sme mali v Pizzérii v Rybanoch, čo je len kúsok od Partizánskeho. Pod hvezdárňou sa poslední ebicyklisti rozlúčili a tým zavŕšili 25. ročník ESA.
V tomto roku sa akcie zúčastnilo 16 ebicyklistov, ktorí najazdili počas deviatich dní asi 750 kilometrov.