Vesmírne observatória

Hubble Space Telescope

HSTNajznámejší vesmírny ďalekohľad, ktorý pracuje na obežnej dráhe Zeme už 20 rokov a stále má čo povedať.

NASA-HST

NASA-HUBBLESITE

ESA-HST

Chandra X-Ray Observatory

ChandraTento ďalekohľad skúma vesmír v Röntgenovej, teda ľudskému oku neviditeľnej, časti spektra. Bol vynesený na obežnú dráhu v roku 1999 raketoplánom Columbia.

NASA-Chandra

Harvard-Chandra

Kepler Mission

keplerHlavnou úlohou ďalekohľadu pomenovaného podľa astronóma Johannesa Keplera je hľadanie planét zemského typu obiehajúcich okolo iných hviezd.

NASA-Kepler

Planck

planckPomenovaný na počesť nemeckého vedca Maxa Plancka. Jeho misou je skúmanie anizotropie kozmického mikrovlnného pozadia.

ESA-Planck

Herschel

herschelPomenovaný na počesť astronóma Williama Herschela, objaviteľa infračerveného spektra a planéty Urán. Ďalekohľad teda skúma vesmír v infračervenej časti spektra a priemer jeho zrkadla je o 1,1 metra väčší ako zrkadlo HST. Bol vynesený do vesmíru spoločne s Planckom.

ESA-Herschel

Tess

TESSPrimárny cieľ misie TESS je v priebehu dvoch rokov preskúmaťnaj jasnejšie hviezdy v blízkosti Zeme na možnú prítomnosť tranzitujúcich exoplanét, predpokladaný počet cieľov je 200 000 hviezd. Projekt TESS bude používať pole z širokouhlých kamier na vykonanie celooblohovej prehliadky.

NASA-Tess

Cheops

CheopsKozmické observatórium CHEOPS je prvý teleskop, ktorý sa zameriava na analýzu astronomických prechodov využitím fotometrie s vysokou presnosťou na pozorovanie najjasnejších hviezd nočnej oblohy, u ktorých je potvrdená prítomnosť exoplanét.

ESA-Cheops