ESA 2013

ESA logo

Ebicykel Slovenských Astronómov

XX. ročník – Tour de ESA

Tak a je za nami jubilejný XX. ročník podujatia ESA s naplánovanou trasou cez tri krajiny - Slovensko, Česko a Rakúsko. Konal sa v termíne od 20. do 26. júla 2013 na trase Partizánske – Veselí na Moravou – Brno – Třebíč – Znojmo – Závod – Slovenský Grob – Partizánske. Okrem etapových miest sme navštívili aj astronomické observatórium v Modre. Celý ročník sa niesol v znamení pekného a slnečného počasia.

Aj tento ročník sme zahájili vo Hvezdárni Partizánske, odkiaľ ráno vyrážala relatívne veľká skupinka desiatich cyklistov, ku ktorým sa postupne po trase pridávali ďalší. Prvý oddych bol v Bánovciach nad Bebravou na autobusovej zastávke, potom sme sa vyhli hlavnej ceste cez Držkovce a Dubodiel. Za Trenčianskou Turnou sme pokračovali smerom na hrad Beckov, ktorý je jednou z najimpozantnejších kultúrnych pamiatok Slovenska.

V Novom Meste nad Váhom sme sa naobedovali a pokračovali cez pohorie Bielych Karpát smerom na Veľkú Javorinu s nadmorskou výškou 968 metrov n. m., kadiaľ prechádza štátna hranica medzi Slovenskom a Českom. Tu sme načerpali sily a posilnení heslom, koľko vyjdeš toľko zídeš, sme sa spustili cez Vápenky a Boršice u Blatnice. Odtadiaľ to bolo do Veselí nad Moravou už len pár kilometrov. Niektorí ebicyklisti dorazili do cieľa až pri západe slnka. Táto trasa bola najdlhšia z celého výletu, bezmála 150 kilometrov a zároveň aj s najväčším prevýšením. Pán riaditeľ Ľubomír Kazík nás vo hvezdárni srdečne privítal. Nocľah bol v priestoroch prednáškovej sály a pozorovateľne, kde je umiestnený hlavný ďalekohľad MADE LX200 Schmidt-Cassegrain so zrkadlom o priemere 355 mm. Priemer tejto kopuly je 5 metrov. Náplňou práce tejto hvezdárne je hlavne popularizácia a vzdelávacia aktivita v oblasti astronómie a príbuzných prírodných vied. Taktiež sa zaoberajú fotografovaním jasných meteorov, tzv. bolidov. V tomto smere spolupracujú s astronomickým ústavom Akadémie vied ČR so sídlom v Ondřejově.

Na druhý deň ráno sme vyrazili do najväčšieho mesta Moravy a druhého najväčšieho mesta Čiech, Brna. Táto etapa bola o čosi kratšia ako predchádzajúca, ale kopcov bolo celkom dosť. Urobili sme ranný nákup a vyrazili cyklocestou cez lesy do Ratíškoviec. Nasledovala krátka prestávka, posilnenie a hor sa ďalej. Niektorí účastníci si dopriali aj krátke občerstvenie v podobe marhúľ a višní, odtrhnutých priamo zo stromov popri cestách. Nasledovali Velké Hostěrádky a Bošovice. V tom čase už bolo Brno na dohľad ale ešte stále dosť ďaleko. Pelotón sa cestou postupne roztrhal, takže sme do Brna neprišli všetci spolu. Vzhľadom na fakt, že Brno je veľké mesto a niektorí účastníci ho vôbec nepoznali, museli sa plne spoliehať na svoje navigačné prístroje a mapy. Nakoniec sme to všetci úspešne zvládli a stretli sa v internáte VŠ priamo pod hvezdárňou. Tu sme mali luxus, slová ako sprchy a posteľ zneli ako rajská hudba. Toto mesto disponuje aj patričným observatóriom a planetáriom.

Hvezdáreň predstavuje audiovizuálne centrum pre popularizáciu najrôznejších vied, predovšetkým v oblasti živej a neživej prírody. Hneď pri vstupe do exploratória si návštevníci môžu zmerať svoju hmotnosť na rôznych astronomických telesách, ako sú planéty slnečnej sústavy ale aj iných slnečných sústav, asteroidy, kométy, alebo Jupiterove a Saturnové mesiace. Majú aj rozsiahlu zbierku meteoritov, skamenelín, dokonalé vymodelovanú najväčšiu sopku na Marse Olympus Mons a mnoho iných zaujímavých vecí. Po výdatnej večeri sme sa išli pozrieť do historickej časti mesta a potom späť na internát.

Tretí deň nás čakala trasa o dĺžke približne 80 km. Vstali sme skoro ráno, naložili batožinu, najedli sa a vyrazili sme k Brnenskej priehrade.

Odtiaľ sme pokračovali cestu do Veverskej Bitýšky. Tu niektorí z nás obdivovali kostol svätého Jakuba chránený ako kultúrna pamiatka Českej republiky. Potom sme zamierili cyklotrasou do doliny Bieleho potoka a nasledovala tak povediac pamätná etapa celého podujatia, kde sme sa museli brodiť cez množstvo malých potôčikov.

Našťastie sa nikto nenamočil celý a tak sme sa v Pribyslavicích napojili na asfaltku, ktorá nás zaviedla do vytúženej reštaurácie vo Veľkej Bíteši na obed. Nasledovalo ďalšie mesto, Námnešť nad Oslavou, aby sme doplnili tekutiny a vhod padlo aj osvieženie v podobe kúpania vo vodnej nádrži Rathan. Pokračovali sme ďalej cez Vladislav až sme ešte pred západom slnka dorazili do Třebíča. Ubytovanie bolo vybavené v DDM pri hvezdárni.

Stará pozorovateľňa bola postavená v roku 1957 zakladajúcimi členmi miestneho astronomického krúžku. Po vykradnutí a zničení hlavného ďalekohľadu v roku 1959 bola dvadsať rokov opustená a chátrala. Nová, pôvodne provizórna pozorovateľňa hvezdárne v Třebíči bola postavená pre ďalekohľad Meniscas-Cassegrain 150/2200 na konci roku 1985. Konajú sa tu klasické pozorovania nočnej oblohy, alebo v prípade nepriaznivého počasia prebieha simulácia javov na zariadení v učebnej sále hvezdárne.

Do štvrtej etapy sme sa opäť prebudili do slnečného rána. Pozreli sme približnú trasu, zbalili sa a ako celá skupina sme sa s chuťou opreli do pedálov. Väčšia prestávka nás čakala v obci Jaromněřice nad Rokytnou. Cesta ubiehala po príjemnej asfaltke relatívne rýchlo. Prešli sme cez Pavlice a skratku po poľnej ceste smerom k vodnej nádrži Vranov do ktorej priteká rieka Dyje. Táto nádrž bola vybudovaná v rokoch 1930 až 1933 s výškou priehradného múru až 60 m. Tu sme na chvíľu odložili svojich tátošov a spravili si prestávku na kúpanie. Niektorí sa pustili do ochutnávky miestneho piva.

Pokračovali sme cez Čížov a Lukov. Do Znojma to bolo už len približne 10 km. Tešili sme sa na očistu, večeru a príjemný večer strávený v obci Suchohrdly. Ubytovanie bolo zaistené v telocvični na základnej škole. Netrvalo dlho a všetci sme pospali ako muchy.

Piaty deň už bola na niektorých z nás vidieť únava. Dlho sme sa nezdržovali. Po raňajkách sme opustili Znojmo a vydali sa na cestu do Chvaloviec a Jaroslavíc. V blízkosti rieky Dyje sa nachádza pechotné hniezdo MJ-S 15 známe aj pod označením „Závora“.

Toto opevnenie bolo zahrnuté do celkovej obrany štátu proti Rakúsku spolu s ďalšími niekoľkými ľahšími priľahlými objektmi. Pri Hevlíne sme prekročili hranice, aby sme pokračovali cyklotrasami cez sever Rakúska a naspäť na Slovensko cez hraničný priechod Hohenau. V Moravskom Svätom Jáne padlo vhod posledné kúpanie celého tohto ročníka a tak sme si to naplno užili. Do Závodu nám chýbalo už iba nejakých 10 kilometrov. Tak ako predchádzajúci deň sme sa ubytovali v priestoroch základnej školy v telocvični. Predtým sme ešte absolvovali návštevu u  Martina Horváta, nášho vodiča sprievodného vozidla. Tu  sme si mohli pozrieť vlastnoručne skonštruovaný ďalekohľad. Je to NEWTON s priemerom zrkadla 315 mm, ohniskovou vzdialenosťou 1540 mm na paralaktickej montáži s hľadáčikom 100/450.

Celý tento systém je poháňaný automaticky systémom GOTO. Bolo vidieť, že na zhotovenie takéhoto prístroja boli potrebné veľké odborné znalosti ako v oblasti optiky tak aj strojáriny a elektrotechniky. Do sýtosti sme sa najedli výborného guláša, ktorý nám navaril Martinov otec. Spokojní sme išli oddychovať do telocvične a niektorí si ešte pred spaním dopriali večerné pivko.

Predposledný deň, štvrtok, bolo zrána zamračené a aj trocha mrholilo. Vyzeralo to, že pôjdeme po daždi, ale mraky sa rýchlo roztrhali a my sme sa opäť mohli tešiť zo slnka. Hodili sme niečo pod zub a vybrali sme sa smerom na Malacky cez Veľké Leváre. Cesta ubiehala po hlavnej ceste rýchlo aj preto, že táto etapa bola najkratšia zo všetkých. V Rohožníku sme sa radšej zastavili v pohostinstve na doplnenie tekutín, pretože nasledoval horský úsek cez Malé Karpaty do Modry, presnejšie do 12 km vzdialenej hvezdárne.

Tu nás jeden z ebicykistov - Jozef Világi, ktorý tu pracuje previedol celým areálom tohto astronomicko-geofyzikálneho observatória. Srdcom tohto komplexu je administratívna a riadiaca budova s kupolou priemeru 8 m a 600 mm zrkadlovým ďalekohľadom firmy Zeiss so CCD kamerou a 200 mm ďalekohľadom na spoločnej paralaktickej montáži. Vyššie položená "horná budova" s 5 m kupolou obsahuje 240 mm ďalekohľad s CCD kamerou na vzdelávacie účely a 280 mm Schmidt-Cassegrain, taktiež s CCD kamerou na pozorovanie tranzitujúcich exoplanét. Mohli sme sa pozrieť aj do 60 mm chromosférického ďalekohľadu Lunt cez filter v čiare H-alfa. Do Modry nás čakal zjazd, pri ktorom sme niektorí dosiahli rýchlosť takmer 80 km/h. Tam sme už prišli poriadne hladní. Nasledoval obed po ktorom sme si v kultúrnom dome v Pezinku pozreli zaujímavú výstavu obrazov manželky jedného z ebicyklistov - Františka Erbena. Nesmeli sme sa však najesť do sýtosti, pretože v Slovenskom Grobe sme mali pripravené husacie hody, ktorými sme chceli osláviť takmer skončený 20. ročník tohto cyklistického putovania za astronómiou.

Už posledný krát sme rozložili svoje spacáky v priestoroch základnej školy. Tie sme však ani nepotrebovali lebo po celotýždenných horúčavách bolo v telocvični ako v saune. Preto sa niektorí ebicyklisti rozhodli prespať  pod holým nebom.

Záverečný siedmy deň sme mali pred sebou 130 km cestu do Partizánskeho. Nemali sme už čas sa moc zdržovať nákupmi ani jazdami po vedľajších cestách, tak sme si dali niečo ľahkého a vyrazili sme smer Viničné kde sme sa napojili na hlavnú cestu vedúcu do Senca. Na chvíľu sme sa zastavili na pumpe, načerpali vodu a pokračovali cez Sládkovičovo a Sereď do Nitry.

Tu sa naše cesty rozišli. Niektorí ebicyklisti ostali v Nitre, ostatní pokračovali po skupinkách do Partizánskeho. Známa cesta „pod horou“ bola našim vodítkom domov. Do Partizánskeho sme dorazili okolo tretej hodiny popoludní. V podvečer sme si vo hvezdárni vyzdvihli batožinu. Nasledovala rozlúčka s ukončeným XX. ročníkom ebicykla. Zopár defektov nás nemohlo vyviesť z miery a celý ročník skončil úspechom, nikto sa nezranil a všetci sme v zdraví dorazili do cieľa. Tento rok sme najazdili úctyhodných 750 km a tešíme sa na ďalší ročník.